Pamatujete si ráno co se vám v noci zdálo? Nevím jak vy, ale já si většinou vybavím sotva jen některé momenty i když se čas od času vzbudím s noční můrou. Někdy prý pomůže si to hned zapsat jakmile se probudíte, protože vám to nejspíš brzo zaleze někam hluboko do podvědomí, kde to budete špatně hledat. Představte si, že by bylo možné vstoupit do svých, či cizích snů a ovlivnit je. Co když vás někdo dokáže uspat díky svým nadpřirozeným silám a držet vás ve svém snu? Budete stále v bezvědomí? Tyto a jiné prvky byly zakomponovány do nové hry od Špidla Data Processing, jímž tímto děkuji za možnost si to zahrát a popsat vám tuto hledací hru s hororovým nádechem. Snomor – Útěk ze snu vás zavede do světa snů, ve kterém je uvězněna mladá dívka
..Našel se princ pro šípkovou Růženku?
Přesně tak zní nadpis novinového článku, jenž se vám ukáže z kraje hry. Obsah je následující: Dobrovolník přišel, abych vrátil Lauru do života. Před dvěma týdny sólistka Laura Urbanová usnula přede všemi posluchači během koncertu. Laura byla přemístěna z nemocnice do profesorovy soukromé laboratoře. Bude profesor s jeho asistentem schopný přivést dívku zpět k životu? Poté co se lékaři nepovedlo oživit spící dívku, se případu ujal doktor Lang. A nyní si vybral dobrovolníka, který se stane jeho asistentem. Tímto novinovým článkem se rozmotává zamotané klubko celého příběhu, který vás dostává do pozice toho komu není osud Laury ukradený. Díky tomu, že jí osobně znáte již od dětství a máte k dispozici i část jejího deníku, tak máte největší předpoklady k tomu jí vrátit zpět k životu.
.. Minulost vám může zajistit i budoucnost?
V podstatě se dočkáme klasické hledací hry, kde nacházíte předměty a používáte je na specifických místech. Hlavním předpokladem pro nalezení Laury je projít její sny, které se jí zdály. Věci máte po kliknutí upřesněny svým podvědomým v podobě popisku. Čekaly mě rébusy, skládání puzzlů a logické mini hry. Příběh se pomalu rozvíjí a s každou další informací mě nekompromisně vtahoval do svých útrob. Laura si pečlivě vedla svůj deník a zanechala mnoho stop ze své minulosti. Sepsala zajímavé i zvláštních událostí ve svém životě, než usnula během svého koncertu na který se pilně připravovala a šokovala tím všechny přítomné v hledišti. Příběh se nedozvíte přesně v pořadí jak se udál, ale postupně budete získávat jednotlivé stránky. Občas se povede získat více navazujících na sebe a jindy naleznete stránku z úplně jiné částí deníku. Až mě mrazilo, když si se mnou hrála moje fantazie a přemítal jsem si o těch skutečnostech. S rostoucím počtem informací rostl i počet mých otázek. Proč má ona i její otec stejné mateřské znaménko ve tvaru podivného symbolu? Proč jí vlastně otec řekl, že až jí bude 21, že se dozví něco moc důležitého? Proč se jí rozhodl Snomor uvěznit do světa snů? Proč měla v deníku následující zápisek hned po stránce kde psala jak se těší na koncert? Ale mám špatný pocit… Jakoby on byl zpět a lovil mě. Ale to není možné. Snomor je jen noční můra. A mám sebou lapač snů. Ale bojím se představy kdyby se vrátil. Podobných otázek se najde více, ale mnohé si můžete vysvětlit pečlivým hraním a soustředěním se na detaily. Leccos se i objasní během pozorného čtení deníku a něco vám prostě zůstane v hlavě nevyřešené. Pokud máte rádi lehce depresivní až hororově laděné příběhy, tak tu budete v sedmém nebi.
.. Jedna,dvě ..Snomor jde..
Tři a čtyři k tobě míří ..Pět, šest kříž dej v pěst ..Sedm, osm ztratíš rozum ..Devět, deset stát ..Už nikdy nechoď spát..Taky vám ta říkanka nějak nesedí? Dobře.. Přiznám se vám, že to není ze hry, ale jen jsem prohodil jména. Předpokládám, že snad každý měl tu šanci vidět v TV klasický horror Noční můra v Elm Street. Freddyho Kruegera tu střída Snomor, jenž vám také může ovládat sny a právě on uvěznil Lauru do svého světa. Rozdíl vidím v tom, že tento vládce snů je ještě zákeřnější. Může vás i uspat za bílého dne. Otázkou zůstává koho považuje za hrozbu, či v jakém případě to bere jako nutnost. Definice nutnosti může být ošemetná v jistém slova smyslu. To jestli se vám povede Lauru vysvobodit, záleží i na vaší odvaze a schopnosti uvažování. Mezi snem a realitou je obrovská propast a tak nezbývá, než tu a tam zapojit vlastní fantazii. Zdál se vám v noci sen, který prostě plynul bez vašich specifických požadavků? Může to skončit nádherným zážitkem, kdy se ráno vzbudíte naštvaní, že vás zase vzbudil budík. To si přeje asi každý. Pokud se vám však ve studeném potu rozbuší srdce a trhnete sebou v posteli, tak už tak nadšení jistě nebudete. Chcete si pomalu dýchat a taky se posadit a zklidnit rozbouřenou mysl. Ovládala Laura svoje sny víc něž měla dovoleno a Snomor ji odhalil?
.. Zdá se mi to?
Při pohledu na grafické zpracování se mi stalo, že při přemýšlení nad dalším postupem jsem se zadíval o něco déle na to krásně zpracované prostředí. Detaily se to přímo to přímo hemží a často máme k vidění i mírně animované objekty. Kdy se šátek zachycený ve větvích pohybuje ve směru větru a obloha se přirozeně mění. V dnešní době bych očekával možnost přepnutí rozlišení do widescreenu pro moderní LCD monitory. Ta tu však chybí a tak mi nezbývalo, než hrát s černými pruhy po stranách a moje obrazovka nebyla zdaleka využita. Rozlišení pro hru tu také nelze nastavit a to pod kterým hra funguje je spekulativní. I přes tyto mírné výtky musím smeknout před vývojáři, protože to co se mi naskytlo za celou hru mi připomnělo až mravenčí práci. Co se týká zvukové stránky, tak ta příjemně doplňuje tu grafickou a neruší vás v přemýšlení, což je plus.
.. Logické mechanismy
Zaměřím-li se na oblast interakce, tak se dostanu k velmi zajímavému výsledku. Celkové pojetí hry vás prahne očarovat svou fantazií z říše snů a to pak očekáváte, že vás čekají hádanky, kde vám nepomůže ani selský rozum. V tomto směru mě to příjemně překvapilo, jelikož většina míst ve kterých se nachází interaktivní předměty se skutečně kombinují do realistických situací. Nevím, že bych si vybavil nějaké místo, které by mě bylo do očí svou nelogickou interakcí, kdy to prostě nedává žádný smysl. Kolik času muselo zabrat vymyslet smysluplný systém interakce tak, aby ladil s temně snovým příběhem? To by mně také zajímalo.
.. Probuzení do reality
Z textu vám nejspíš vyplývá, že si mě hra podrobila a já sám byl obětí Snomora, jenž mě uvěznil do této hry. Při mírném počátečním pokusu o útěk jsem se přestal bránit a naopak si spokojeně užíval snovou atmosféru. Nevím tak jestli vlastně stále sním, či bdím? Jedno je jisté a to, že si autoři této hry by si zaslouží velký úspěch a mnohem větší publicitu, než tomu bylo doposud. Nebojím se nyní zařadit tuto pecku mezi klasiky typu Mafia, Operace Flashpoint, či Vietcong i když jsou z jiného žánrového soudku. Hodnocení tak vyletí vysoko na 9/10 a od absolutního čísla mě zdržel pouze fakt, že chyběl widescreen, který by měl dnes již být samozřejmostí.
Snomor: Útěk ze snu
Soundtrack - 8
Grafika - 9
Hratelnost - 9
Uživatelské rozhraní - 9
Příběh - 10
9
Hodnocení redakce
Do světa snů se můžete vydat každou noc, ale jen zde si budete pamatovat mnohem víc. Nebojím se nyní zařadit tuto pecku mezi klasiky typu Mafia, Operace Flashpoint, či Vietcong i když jsou z jiného žánrového soudku. Hodnocení tak vyletí vysoko na 9/10 a od absolutního čísla mě zdržel pouze fakt, že chyběl widescreen, který by měl dnes již být samozřejmostí.
Napsat komentář