Menu

Alien: Isolation – krvavá hra na schovávanou

Asi všichni si pamatujeme poslední pokus, převést legendární univerzum Vetřelce do herního světa. Do mrtvol se nekope, pouze si tedy připomeňme, že Alien: Colonial Marines od Gearboxu byl zklamáním na plné čáře a po zásluze si z recenzí odnášel mizerné známky. Vydavatel Sega se proto milerád vzdal vetřelecké licence, kterou odkoupili Britové ze studia Creative Assembly. Tedy vývojáři, kteří poslední léta nedělali nic jiného než strategie do své populární série Total War. Z původně zvláštní kombinace se v průběhu měsíců vyklubal jeden z nejočekávanějších titulů tohoto roku, což kromě tvůrců určitě potěšilo i výrobce spoďárů, které začátkem října půjdou na odbyt. Bude k tomu důvod?

pc_online_preview_screen005_copy

 Kde jsi, mami?

Příběh se odehrává v roce 2137, tedy patnáct let po událostech z původního filmu. Hlavní hrdinka Amanda, dcera Ellen Ripleyové, se vydává na opuštěnou vesmírnou stanici Sevastopol, s cílem najít zde záznamy z lodi Nostromo, které by pomohly objasnit záhadné zmizení její matky. Pokud vám jména zmíněná v předešlé větě nic neříkají, ihned po dočtení článku upalujte zhlédnout filmového Vetřelce. Kromě procvičení nervů vám také pomůže pochopit příběhové pozadí a celkovou atmosféru chystaného Aliena. Zvrat v Amandině dobrodružství není těžké si domyslet, všeříkající je už název hry. Ve zpustlých chodbách stanice se pohybuje nesmírně inteligentní a smrtelně nebezpečný vetřelec, proti kterému nemá osamělá Amanda šanci. Aby toho nebylo málo, sem tam naráží i na zoufalé obyvatele stanice či skupiny kriminálníků, kterým je odkaz Ellen Ripleyové srdečně ukradený.

crewexpendable4

 A proč máš tak velké zuby?

Toto rozložení sil celkem jasně určuje herní žánr – zapomeňte na klasickou akční jízdu, hra bude tíživou atmosférou nabitý survival horor, čímž se výrazně přibližuje filmové předloze. Amanda je nepřipravená a osamocená, zatímco vetřelec je vysoce inteligentní nepřítel, který kouskuje lidi na potkání. Jedinou nadějí pro hrdinku je tak plížení, schovávání, a když dojde do tuhého, zběsilý útěk. Vetřelec se podle tvůrců nepohybuje po předdefinovaných trasách, naopak aktivně reaguje na různé podněty, ať už podle zraku, čichu nebo sluchu. Jeho schopnosti by navíc měly v průběhu hry stoupat, protože s přibývajícím časem věnovaným na lovení Amandy si vetřelec zapamatuje její postupy a triky. Amanda naopak oplývá klasickými schopnostmi vyděšeného člověka – může zalézt pod stůl, vyhlížet zpoza bedny, zadržovat dech a samozřejmě utíkat, čímž ale způsobí hluk, který může nepřítele snadno přivolat. Kromě toho má také k dispozici i nějakou tu techniku, přičemž klíčový je především senzor pohybu, který prozradí vetřelcovu polohu. I používání elektroniky má ale svou cenu – čím déle bude svítilnou prohlédat temná zákoutí, tím rychleji xenomorf zaměří její polohu na základě hluku a světla. Celá tato hra na schovávanou má jediný účel – pořádně nás vyděsit. A podle dosavadních ohlasů se to Isolation daří na výbornou. Namísto obligátních lekaček, o kterých víte pět minut předem, tady máme rozlehlé prostory vesmírné stanice, kde je potřeba vážit každý krok a za roh se podívat dvakrát. Ani detektor pohybu není vždy záchranou – vetřelec se rád pohybuje v šachtách či potrubích, takže u vás může být mnohem rychleji, než by se mohlo zdát.

 Silnější přežije

Kromě xenomorfa Amanda při svém putování stanicí narazí i na lidské přeživší, kteří ale nebudou vždy přátelsky naladěni. S těmito protivníky může Amanda bojovat pomocí zbraní, které si vyrobí z nalezených součástek, k nimž se kromě prohledávání temných zákoutí může dostat i hackovaním skladišť či trezorů. Ať už budete po lidech střílet nebo s nimi mluvit, vždy tím stoupá riziko vetřelcova zásahu do situace. Zatímco palby se dá využít k nalákání xenomorfa na nepřátele, při rozhovoru s nevinným člověkem se klidně můžete dostat do situace, kdy vás pouze vražda zachrání před blížícím se lovcem. Právě na takovýchto tíživých momentech hra staví a lze očekávat, že si projdeme několika nehezkými morálními volbami.

pc_online_preview_screen003_copy

Tvůrci slibují strhující příběh, propracovanou hratelnost a samozřejmě tíživou a hutnou atmosféru. Zdá se, že tyto sliby by se mohly naplnit, přesto zůstává několik nejistých aspektů. Nebude vetřelcova AI až příliš dokonalá? Neztratí hráči motivaci, když je hra bude trestat za sebemenší chybičku? A jak to bude s příběhem, když víme, že vetřelce nejde zabít? To jsou samozřejmě otázky hodné položení, na odpovědi si ale musíme počkat do sedmého října, kdy Alien: Isolation vychází na PC a konzole staré i nové generace.

Dlouholetý hráč série Football Manager a fanoušek všeho, co zavání Pánem Prstenů.

Žádné komentáře

Playhit TV

Česká databáze her

Reklama