Vydělat peníze v herním průmyslu na zcela nové značce automobilového závodění není zrovna dvakrát lehké a vždy se lépe daří zavedeným titulům. Když se na pultech objeví Need for Speed nebo Gran Turismo, už samotná obálka a její název dokáže přilákat celé zástupy fanoušků, v některých případech jsme však svědky trocha parazitujícího příživnictví na slavném jménu a jak je to s GRIDem?
Jednička se v roce 2008, co by evoluční nástupce kultovní série TOCA, stala mimořádně úspěšnou. Herní studio Codemasters poskytla hráčům dokonalý zážitek z jízdy se skloubením arkádových prvků. Druhý díl vyšel po dlouhých pěti letech a rozdmýchal celou řadu rozporuplných emocí a o hře GRID 2 se hovoří jako o chudém příbuzném. Nedostatečný počet možností, tratí, módů a po velmi krátké době stereotypní. Máme tedy brát GRID 3 jako omluvu za dvojku, vychází totiž rok po druhém dílu.
Jak je to s GRID: Autosport
Codemasters se naštěstí nesnaží o citově napínavý příběh okolo vaší stáje. Žádné scénky, žádné prostoduché rozhovory. Kariéra sestává z jednoduchého mixu závodů rozdělených do pěti kategorií. Jakmile je všechny odehrajete, otevřou se vám dveře k prestižnějším šampionátům. Autosport nabízí celou řadu alternativních závodů, takže se nestanete pouhou obětí zběsilého závodění na okruhu, podíváte se i do města, předvedete ostatním svou schopnost driftování nebo usednete do odlehčených formulí.
V těchto hrách je důležité vyvážení obtížnosti, které mě zde mírně řečeno zklamalo. Pokud porovnáte nastavení medium, hard a very hard, objevíte propastné rozdíly a tím absolutní absenci přiměřeného vyladění. Po nějaké době vás díky tomu bude Autosport nudit nebo nevýslovně frustrovat především pak, když vás po odstartování protivníci ponechají v oblacích kouře a vy se z posledního místa musíte prokousat na bednu.
GRID Autosport vcházíme na trať
Ponechme omáčku kolem Autosport za námi a pojďme se podívat na nejdůležitější aspekty úspěšnosti závodních her a tím je grafické zpracování a pocity ze samotné jízdy. Předem je nutné podotknout, že hra není řádným simulátorem, ale arkádou. To však není žádné mínus naopak, skvěle se u ní pobavíte a navíc funguje perfektně. Grafické zpracování trochu pokulhává, sami se rozhlédněte mimo trať a uznejte, že se zde moc práce neodvedlo.
I přes to, že se prostředí velmi málo střídá a dokonce se stáváte svědky stále těch samých městských úseků, jako by Codemasters strávili více času z kopírováním než tvorbou nových tratí. I přes to, že se o AI hovořilo jako o pokrokové substanci a nakonec jen tu a tam příjemně překvapí agresivnějším předjetím, nejde o špatnou hru. A až dostanete pořádný šťouchanec , nedivte se, že po vyjetí z dráhy budete ještě navíc penalizováni. Naštěstí se zde skrývá nejzbabělejší mód závodního světa, který vás vrátí o několik vteřin nazpět pro napravení fatální chyby.
Kritika je důležitá, pochvala nutná
Recenze, která pouze chválí aniž by na denní světlo vynesla všechny nedostatky je informativně podhodnoceným počinem. Na druhou stranu je nutné uvést na pravou míru celkový zážitek ze hry a ten jsem neměl vůbec špatný. Samotné ježdění je celkem zábavné a sympatické rozdíly mezi vozidly dokonale postačí k udržení bdělosti a soustředění. Městské okruhy jsou plné zrychlování a agresivního brzdění, smyků po žulových kostkách či skákání po nerovnostech. Finálové dojezdy končí s nepatrnou ztrátou nebo v obrovské kolizi za přítomnosti oblaků dýmů. GRID je po této stránce skvělou herní záležitostí. Vždy si po dokončení závodu zkrátka oddychnete a na chvíli odpočinete.
Sice si jízdu po několika hodinách hraní osvojíte a začnete postupně vypínat všechny pomocníky, ne li okamžitě, to však na celkovém zážitku neubírá. Hra se stává z pohledu vlastního řízení a fyziky automobilu celkem snadnou záležitostí, dokonce i z hrozivě vypadajícího smyku zachráníte lehkým trhnutím volantu. Těžko říci, jestli se Autosport stává důstojným pokračováním této série, jedničce z roku 2008 se určitě nevyrovná.
Napsat komentář