Také rádi vzpomínáte na dobu, kdy vám po slově „dungeon“ přeběhl mráz po zádech, na krk dýchla Smrtka a RPGčka se hrála ještě v tahové podobě? Já taktéž. Naštěstí nás vývojáři ze studia InXile Enternainment nechají si tuhle dobu zopakovat, a to pěkně po svém. Před třemi lety totiž uspořádali kampaň na Kickstarteru a dostavil se masivní úspěch, kterým se jen tak nějaké studio nemůžu chlubit. Není divu, pořádná tahová hra na hrdina tu totiž už dlouho nebyla, a tak se to tvůrci rozhodli vzít do vlastních rukou a po pořádně dlouhé době nám přinést další nezapomenutelný zážitek a dobrodružství. Jestli si troufnete, to už záleží čistě na vás. Já se do vod nového světa Tormentu ponořil s chutí a dočkal jsem se něčeho, čeho už dlouho ne. Jestliže tedy sdílíte můj chtíč a touhu po RPG titulu, začtěte se do tohoto deníku hráče, jenž vstoupil na staronové území a začal objevovat dosud neviděný svět. Dokážu přežít a dokázat si, že jsem nezapomněl, jak hrát hry na hrdiny?
Pád do temnoty
Padáte. Nevíte kam, nevíte proč. Během několika sekund vás zavalí doslova haldy textu, které popisují okolí a dávají vám neustále najevo, v jak moc úzkostné jste situaci. Je jen na vás, jestli se rozhodnete nadále nečinně přihlížet a nebo se rozhodnete jednat, například plachtit vzduchem. Dopadnete a kolem vás se rozprostře nekonečná, neprostupná tma. Postupně odhalujete své vzpomínky, prozkoumáváte na první pohled neznámý hi-tech svět a objevujete cizí technologie. A to je ostatně to, o čem je i celá hra – o volbách a průzkumu. Ať už si vybíráte vlastnosti nebo cokoliv jiného, vždy je to zakomponováno tak, že se nestačí jen obyčejně proklikat, ale je to pevná součást příběhu. Ten je vcelku komplikovaný, ale stojí za to. A když vás omrzí hlavní příběhová linka, vždy si můžete pokecat s kolemjdoucími. Hlavním cílem hry je postupně odhalovat vaše ztracené vzpomínky a vnitřně se posouvat dál.
Po nalezení všech vzpomínek a výběru všech vlastností se probudíte ve zničené místnosti v hromádce střepů a nad vámi stojí vaši noví spojenci – lidé, kteří ve vás vidí proroka a někoho opravdu výjimečného. Od té chvíle je můžete buď zklamat, a nebo naopak. Dialogy jsou vyvedeny bravurně a sice mohou výjimečně nudit díky své délce, ale většinu času jsou záživné, osvěžující a máte pocit, jako byste mluvili se skutečným člověkem. O to více se do hry můžete vžít a nasát tak atmosféru zdejšího rozmanitého, kouzelného světa.
Jak se žije ve světě snů
Jak už jsem zmínil, hra je jen a pouze o tazích. Musíte se rozhodovat rychle a především efektivně, protože nepřátelé vám nic nedarují a i když se zprvu zdá, že jde o klasické izometrické RPG, při prvním boji vám úsměv zmrzne na rtech. Můžete využít jak předměty, co máte u sebe, tak i vaše schopnosti, které jsou různorodé a jestli se nacházíte v tísni, tou nejlepší je teleportovat nepřítele kus od sebe. K tomu se váže i obtížnost, jež rozhodně není žádný med a protivníci vám dají co proto. Moc se tedy nevyplatí riskovat a je lepší se před bojem vždy pořádně připravit.
Další unikátní věcí je fakt, že si můžete sami zvolit, jak chcete s věcmi manipulovat. nejde vám otevřít například truhla? Je jen na vás, zda chcete využít intelekt a najít a vynalézavé řešení, nebo použít hrubou sílu. Podobná rozhodnutí totiž neplatí jen v soubojích, ale i v „každodenním životě“. Před aktivitou se vám vždy zobrazí, jak velká pravděpodobnost úspěchu je a jak moc vysokou daň si od vás tato akce žádá. Rychlost, síla a intelekt. To je vše, na čem záleží. Tahový systém je zde vyladěn téměř k dokonalosti a až na občas hloupou AI – což není nic, co by se nedalo prominout -, se jedná o velmi kvalitní zpracování.
Pohled seshora a umělecký styl?
Pokud čekáte od Tormentu grafické orgie, musím vás zklamat. Ne, že by grafická stránka nebyla hezká, ale titul má svůj vlastní, osobitý styl, který jinde nenajdete. Na první dojem se zdá grafika neostrá a ničím výjimečná. Po nějaké té době ve hře ale zjistíte, že tomu tak není a hra skýtá mnoho, na první pohled neviděných, detailů, které leckdy potěší. Celou hru vás bude provázet izometrický pohled, takže se nemusíte bát, že byste něco zmeškali. Prostředí je taktéž nádherně zpracováno a několikrát jsem se i zastavil, abych si udělal screenshot nebo prohlédl místečko, kde jsem se právě nacházel. Neustále cítíte, že hrajete v živoucím, neustále se vyvíjejícím světě, a proto až po čase zjistíte, že grafika je svým způsobem opravdu okouzlující a nezvyklá.
Co se týče optimalizace, tam už je to horší. Hraní několikrát provázely krátké, nepříjemné záseky a nebo dočítání textur. To se dá ovšem ještě odpustit, přece jen je to předběžný přístup. Tohle je tudíž jedna z mála věcí, co by měli vývojáři pořádně do vydání vyladit, jinak by mohli sklidit řádnou vlnu kritiky. Naštěstí jsem nenarazil na žádné bugy, které by mi hraní znepříjemnily a jakkoliv narušily.
RPG jak má být
S naprostou jistotou musím říct, že jsem si můj nepříliš dlouhý pobyt ve světu Tormentu nadmíru užil. Lehce jsem vyšel ze cviku, ale to se dá, myslím si, napravit a i když hry na hrdiny příliš nemusíte, měli byste nad touto hrou přemýšlet. Tak osobitou, svéráznou a fascinující hru s úžasným tahovým systémem totiž jen tak někde nenajdete. Je možné, že se ve světě Ninth ztratíte. I to ale může být váš osud. Poddejte se a s klidem na srdci nasajte atmosféru toho různorodého prostředí. Jen si moc nezvykejte, protože je hra pořád ve stádiu předběžného přístupu a vydání se dočkáme někdy během letošního roku. V Early Accessu na vás čeká zhruba deset hodin hraní, což je jenom demoverze toho, jaká dobrodružství na vás čekají po vydání plné hry.
Jestli hře dokážete odpustit mírné nedostatky jako třeba nedodělanou optimalizaci, zatím krátký herní čas a překousnete delší, avšak dobře napsané dialogy, směle do toho. Po Pillars of Eternity tu totiž máme dalšího kandidáta na RPG roku, jenž nadchne jak dlouholeté veterány, tak nováčky a mladší hráče. Na co čekáte? Tohle si nesmíte nechat ujít.
Napsat komentář