Menu

SUPERHOT – Když se čas zastavil

..Jeden výstřel, jedna smrt

Mnozí z vás jistě někdy slyšely slovní spojení. One shot, one kill. Můžete ho slyšet mezi odstřelovači a zdá se že někoho napadlo zavést podobnou věc i do počítačové hry. SUPERHOT započal jako projekt, který se objevil na herní sešlosti 7 Day First Person Shooter (7DFPS) v roce 2013. Byla kolem toho pouze skupinka nadšenců v srpnu 2013. Ti však vládli udělat na poslední chvíli prototyp a vyladili jej na WGK Conference v září 2013. Následoval úspěch a spolu s ním i cena Developer Showcase. To způsobilo umístění hry na internet. Hra v zápětí vzbudila rozruch a zájem ze všech stran. Musím zmínit, že Steam Greenlite podpořil a stál za vznikem mnoha her a nejinak to bylo i v tomto případě. Během pouhého víkendu prošla jeho procesem a to díky silné podpoře ze strany fanoušků. Díky tomu se vývojáři rozhodli hru vylepšovat. V květnu 2014 spustili kampaň na Kickstaru, aby byl zajištěn zbytek vývoje. Zajímavostí je to, že cílovou částku 100 000 dolarů vybrali za méně než 24 hodin a celková suma přesáhla neskutečných 250 000 dolarů. Tato informace by měla být šířena všude možně, protože si myslím, že je více než pouhou inspirací.

2016-02-23_00001

..Originalita na vzestupu

Základním prvkem a řekněme velmi podstatným faktem je fakt, že hra se dá do pohybu pouze pokud se budete hýbat i vy. Nepamatuji si, že bych někdy něco podobného někde zahlédl a přitom to nezní komplikovaně, ale zároveň to oplývá notnou dávkou originality. Nezní to příliš jednoduše? Zatím se může zdát, že díky této vlastnosti máte vlastně všechna esa v rukávu a nic vás nezastaví. Může to tak být za předpokladu, že vás netrefí kulka. Ano. Jedna kulka znamená smrt jak pro vás, tak pro kohokoliv jiného. Z bezhlavé akce se tak brzy dostanete k promyšlenému plánovaní téměř každého dalšího kroku, či přesunu. Vaši výzbroj budete chtít vyměnit za lepší a tu si můžete obstarat od svých nepřátel. Jak? Na to si budete muset přijít sami. Jedno je jisté. Není to o tom, že je hezky požádáte. Při souboji se tak vyhýbáte nepřátelským kulkám a není jich zrovna málo. Situace potom připomíná jakési smrtelné puzzle, které očekává na váš tah. Pokud se dostanete dostatečně blízko, tak máte možnost stylového boje na blízko, ale i vrhání předmětů. Pokud máte katanu a dostatek odvahy, tak se vám může podařit i rozseknou letící kulku katanou.

2016-02-23_00003

..Kde to jsem?

Při prvním spuštění mě čekal slušný šok. O hře jsem neměl prakticky žádné informace předem, ale toto jsem nečekal. Stylizace hry se nese v duchu těžké hardcore palety barev kdy se prostředí jeví jako bílé a postavy jako červené kdy je vše intuitivnější, než při obyčejných texturách. Dojde i na černobílé zobrazení a další podobné specialitky. Výhodou toho je velmi nízká hardwarová náročnost. V podstatě se není čemu divit, když původní ztvárnění hry běželo jako flash hra v prohlížeči. Nejsem zrovna zastáncem takovéto grafiky, ale v tomto případě se to dá pochopit. Je vidět ten kontrast kdy se hra zaměřuje především na hratelnost a grafika je spíš jen jako její doplněk a ne naopak. Dnes spíše vycházejí graficky vypiplané a vzhledově až pohádkové hry, ale jejich hratelnost je často prapodivná a kdejaká hra z 90tých let s ní může vytírat podlahu. To však není příklad SUPERHOT, který by naopak mohl vytírat podlahy i se staršími kousky.

2016-02-23_00004

..Co zmínit na závěr?

Snad jen, že vývoj téhle hry by si zasloužil sepsat nebo přímo natočit ve formě dokumentu, protože to může posílit ego mnoha lidem, kteří se snaží prorazit na indie scéně. Možná to dokáže oslovit i některá studia, aby se více zaměřila na hratelnost a hry budou opět brány jako výzva a ne jako stokrát provařená polévka. Hru jsem hrál pár dní před vydáním a je možné, že brzy vyjde nějaký ten patch, který trochu vyladí obtížnost a systém hratelnosti. I v současné formě se jedná o opravdovou lahůdku a pokud bych mohl hodnotit, tak bych se zastavil někde mezi 85% – 90% hodnoceni.

 

Ve hře mám svobodu a spoustu zážitků, které si můžu kdykoliv zopakovat. Mission Accomplished.

Žádné komentáře

Playhit TV

Česká databáze her

Reklama