…Warhammer série
Vznik započal u stolních her válečných miniatur vyráběných společností Games Workshop pro sérii Warhammer 40000 (zkráceně W40K). Herní a knižní licence na sebe nedala dlouho čekat a znamenitě se rozrostla. Základní dějovou linku tvořil čas v 41. tisíciletí, kdy se lidské impérium urputně snaží udržet svoje hranice před vetřelci. Těch je ovšem mnohem více a lidé nemají skoro žádné spojence. Vetřelci však naštěstí bojují i proti sobě a občas vznikne křehké spojenectví s lidmi. Samozřejmě příběhově je tato série mnohem bohatší, ale o tom by se dal napsat samostatný článek. Nyní se k nám dostala beta posledního přírůstku, která se vymanila z okovů svých předchůdců a hrdinsky přešla do 3D zobrazení. Vývojáři z Fatshark přichází s titulem Vermintide. Děj se odehrává v okolí města Ubersreik, které bylo obleženo Skaveny, jenž představují krysí humanoidy.
…Spojme síly
Sami byste se nejspíš pokusili někam schovat, protože Skavenů dorazilo víc, než se by se čekalo. K dispozici tu však máme tým pěti hrdinů, kteří mají vůli nastalou situaci vyřešit a to díky kooperaci mezi sebou. Vybere si jistě každý a potom se pustí do světa, kde se mísí jak ostré čepele mečů, tak hlavně prvotních střelných zbraní a do toho přijde na řadu magie. Když jsem v první hře zjistil, že vlastně nemusím takticky přemýšlet o přesunu jednotek a ani po mě není vyžadována výstavba vlastní základny, tak jsem byl příjemně překvapený. Celé je to ve stylu dostaň se i se svými spoluhráči v multiplayer módu, jenž bude tvořit variace z naší petice hrdinů z bodu A do budu B a při tom se plní různé úkoly. Celé to připomíná zjednodušeny Borderlands, kde se systém hratelnosti soustředí především na akci. Čekal bych více od Warhammeru, vzhledem ke svému konceptu, ale jako takový odskok série to prostě funguje.
…Jde se vraždit
A to doslova. Hra se nepáře s brutalitou a i přes mírně pohádkový vzhled našich hrdinů se dostane na opravdová jatka. Skaveni se dostávají do jednotlivých části opravdu rychle a jejich množství se nejspíš řídí nastavenou obtížností. Na medium je jich však tak nějak přespříliš. Chvíli si to táhnu s ostatními a v klidu zvládáme odrážet jejich útoky. Pak z ničeho nic se jich vyrojí mnohem víc a než se stihnu rozkoukat, tak třeba dva spoluhráči leží na zemi a umírají. Sám se ke mě dostanou zbylí Skaveni a oni mezitím umřou a přitom by stačilo, aby se jejich počty nějak automaticky vyvažovali. Pak mě nejčastěji čekala smrt když mě zahnali do někam k překážce. Tahle vlastnost hry mi to bohužel docela zprotivila a i když máte šikovný tým, tak i to neznamená jasnou výhru. Nezbývá, něž doufat, že vývojáři budou naslouchat komunitě na fóru hry, či Steamu a hru jako takovou dopilují. Je to stále beta, takže šance je. Zbytek dojmů si vzal na starosti kolega z Playhitu a já mu tímto předávám slovo.
…Zásek, bezmoc, smrt
Vesměs se ztotožňuji s tím, co psal kolega. Pokud bych měl navázat a říct něco o optimalizaci, určitě bych nemluvil pozitivně. Hledání zápasů, připojení do hry a celkový matchmaking fungují skvěle. Na to, že je to beta, se systém osvědčil a to i originálním způsobem – dvakrát nekliknete a nečekáte na další hráče, jako ve většině hrách, ale objevíte se v jedné z komnat místní hospody, sejdete ke stolu, kde je rozložena mapa, a sami si vyberete, kde bude příští bod útoku (nebo spíš útěku, popravdě řečeno). To je sice hezké, ale ať už je matchmaking sebelepší, kazí ho optimalizace. Hra vypadá na dnešní poměry relativně průměrně, ale i tak žere výkon jako o závod a na to, že nemám zrovna špatnou sestavu, jsem musel přetáhnout kurzor až k položce „Low“ v nastavení. Ani to mi moc nepomohlo. Nezbývá tedy než doufat, že to vývojáři do vydání řádně vypilují.
…Chaos a neustálý masakr
Jak už bylo zmíněno, nepřátel je všude dosti. Jednou si myslíte, že máte situaci pod kontrolou, sebevědomě si to rázujete temnou uličku, najednou uslyšíte dunění válečného rohu a během několika sekund kolem vás stojí přes 50 myšáků. Nu, ale jak se teď ubránit? Nejhorší na tom je, že pokud hrajete s náhodnými lidmi, nevyhnete se takovým, kteří odběhnou kamsi do dáli (v lepším případě jdou AFK) a nechají vás samotné. V tomto případě se hra velmi inspiruje kooperační zombie hrou Left 4 Dead. Spoluhráči mají možnost vás oživit (popř. vám pomoci vstát), ale troufám si říct, že systém je v tohle titulu vyřešený mnohem hůře. Oproti L4D, kde je alespoň varování, že se na vás řítí horda a můžete buď improvizovat nebo narychlo vymyslet neprůstřelnou taktiku, tady je to až přehnané. Když si k tomu připočtete ještě špatnou optimalizaci a občasné lagy, máte o frustraci postaráno.
…Teoretická schopnost sebeobrany
Teď přichází ta světlejší část – hratelnost. Ta se striktně odvíjí od vašeho charakteru, který si pokaždé před bojem zvolíte. Na výběr máte z Witch-huntera, který má jako primární zbraň pistoli a když jde do tuhého, nemá problém vytasit sekundární zbraň – meč. Další postava je mág, ten si zase libuje v ohnivých holích; potom trpasličí válečník s velkou obouruční sekerou; rytíř s jednoručním mečem v zářivé zbroje a jako poslední na vás čeká tajemná lukostřelkyně, jež schovává kromě nebezpečného luku za opaskem dvě krátké dýky. Samozřejmě vás nemine ani vylepšování zbraní a získávání nových. Na určitém levelu se vám také odemkne tzv. „kovadlina“, kdy můžete svoje železné a dřevěné miláčky i enchantovat a vylepšovat runami.
…Jak to celé dopadlo?
Abych pravdu řekl, svých pár dní v betě jsem si tak úplně neužil. Pořád mě trápily problémy s optimalizací, do toho se občas ozývaly i vytížené servery a chuť na tuhle kooperační řežbu mě celkem přešla. Grafická stránka jako taková je průměrná, ne-li podprůměrná, ale co hru zachraňuje je povedená a inovativní hratelnost. Určitě nejde o špatnou hru, jen je třeba do vydání pořádně (a myslím OPRAVDU seriozně) vypilovat optimalizaci. Jestli hra bude vypadat takhle i po vydání (které se kvapem blíží), hráči nebudou zrovna nadšení. Když se ale hra dala hrát, byla to slušná jízda plná krve, prohnilých myší a nárazové kooperace. Uvidíme, s čím se hra vytasí za měsíc, ale jestli tvůrci dotáhnou do konce, co začali, a budete mít po ruce trojici dalších kamarádů, půjde o zajímavý zážitek.
Připravil Petr Smejkal a Pavel Vařenka pro Playhit.cz
Napsat komentář