..Neznáte řezníka z Blavikenu?
Máme tu knižní série Andrzeje Sapkowského kolem zaklínače a nyní přichází třetí díl z herního světa. Dalo by se říct, že tu existuje více způsobů, jak se toho být součástí. Geralt tu představuje hlavní postavu a jistě mnoho z vás ví o koho se jedná, ale pro jistotu to raději uvedu. Povoláním je tedy zaklínač, což představuje nájemného lovce nestvůr. Prošel jistou proměnou, která ho pomocí magie, jedů a mutagenů vylepšila magickými schopnostmi. Má talent na pokročilé bojové techniky díky kterým se v boji neztratí. Může to znít jako, že hrajete za perfektní vražedný stroj, ale i on je stále z masa a kostí. Tím se dá naznačit, že i tak může dělat chyby a často je vystaven různým rozhodnutím, které přinášejí svoje následky. Shodou okolností ho lidé znají i pod přezdívkou Řezník z Blavikenu. Během pátrání po Yennifer, své přítelkyni a dávné milence, se Geralt dostal do vesnice Belosad. Zdálo se že, má čarodějku na dosah, ale ona mu stále unikala. Takový je nástin počátečních událostí.
..Kdo by se netěšil z návratu?
První i druhý díl nasadil laťku proklatě vysoko a jistě se jedná o velkou srdcovku pro Poláky, kteří musí být právoplatně pyšní. Hry měly velmi propracovaný herní systém bez nějakých výraznějším kompromisů. Excelovali na poli příběhové v podobě mnoha questů z hlavní, či vedlejší linie. Poutavá grafika ve své době velmi kvalitní se dočkala v obou případech i svého vylepšení v podobě vylepšených verzí. Tomu tedy říkám mravenčí péče! Zkrátka když se tvoří se srdcem na pravém místě a soustředí se především na hratelnost, tak to může připomenout zlaté staré časy kdy se hry ještě tvořily s láskou sobě vlastní. První obrázky z třetího zaklínače mohli kdekomu způsobit hnědé fleky na spodním prádle.
..Klasika: Geralt se koupe, opodál leží nahotinka..
Po volbě jedné ze čtyřech obtížností a shlédnutí počátečního videa, které vám nechci zbytečně spoilerovat se ocitnete v dalším předělovém videu ve kterém Geraltovi vleze do kádě s vodou jakýsi parazit, kterého po chvíli vyndá a odhodí a on se rozplyne. Působí to komicky a k tomu vám hned stoupne tlak při pohledu na jeho novou známost jenž se svými ladnými křivkami v Evině rouše nerušeně oddává četbě knihy. Po tomto okamžiku zjišťuji, že tu stále vynikají možnosti dialogu a tak si s ní můžete zaflirtovat, popovídat a nebo jen tak bezstarostně plácat. První úkol máte najít přes speciální vidění se soustředěním ztracený klíč. Tuhle schopnost rozhodně nebudu používat mimo naprostou nutnost, protože se vám protáhne úhel pohledu tzv. FOV na velmi vysokou hodnotu a vidíte přes takové protáhlé rybí oko, jenž mě zvedalo žaludek. Po té co se vymotáte z interiérů vám po druhé zvedne tlak majestátná grafika předělové scény jenž z pozdálí ukazuje hrad. Čeká vás seznámení s několika postavami a jejich začleněním do příběhu. Popisovat to detailně by zabralo hezkých pár řádků a věřím, že si to lépe zažijete na vlastní kůži. Během těchto situací se vám nabídne možnost tréninku různých součástí hratelnosti a je jen na vás zda-li se do nich pustíte či ne.
..To co nás obklopuje
Než budete hozeni na vlastní dobrodružství, tak si pečlivě vysledujte jak vám hra šlape. Pokud máte některou novější kartu od Nvidie tak si můžete zkusit zapnout tzv Hair Works, jenž je novinkou která přináší dynamické a realisticky vypadající ztvárnění vlasů a vousů. Při zapnutí tak můžete zažít více autentický zážitek v hratelnosti kdy se vlasy vlní ve větru a různě ohýbají a lámou při pohybech postavy. Tvůrci šli tentokrát až tak daleko, že Geraltovi porostou postupem času i vousy. Proč píšu novější karta? Protože tahle frajeřinka celkem zákeřně krade FPSka a to v rozmezí přibližně 10-20 snímků za vteřinu. Nyní představím možnosti nastavení grafiky kde se můžete slušně realizovat.
..Takže máme tu v překladu:
- Zastínění okolím
- Anti-alising
- Rozmazání obrazu
- Rozmazání pohybu
- Lom světelných paprsků
- Hloubka ostrosti
- Úroveň detailů
- Viditelnost listoví
- Hustota trávy
- Světelné paprsky
- Počet postav v pozadí
- Kvalita stínů
- Vyostřování
- Kvalita krajiny
- Kvalita textur
- Popisky
- Kvalita vody
..Pohrajte si s nastavením
Vyplatí se strávit nad štelováním nějakou tu chvíli, aby vám hra jela optimálně. Je tu jakási autodetekce podle vašeho hardwaru, ale to ještě neznamená, že to správně vyladí výkon vs vzhled. Některé volby nastavení například u zastínění okolí jsem letmým okem prakticky nerozeznatelné. Po čase se jistě objeví Enhanced Edition, která přidá zas o kus lepší grafiku jakou hra slibovala už před vydáním, což bylo zřejmé ze screenshotů, které vypadají sem tam lépe, než výsledná hra. Autoři to zdůvodňují limitací díky konzolím a kdyby hra prý vyšla pouze na PC tak by měla ještě lepší grafiku, ale za to méně rozsáhlý svět a počet herních možností kvůli omezenému rozpočtu. Zkrátka počítají s tím, že se jim díky konzolovým verzím vrátí minimálně to co do hry vložili + samozřejmě čistý zisk z tržeb.
..Co říci na závěr?
Pokud bych měl zmínit něco o audio stránce, tak zde se to povedlo po všech stránkách. Zvuky, soundtrack a dialogy zní přesvědčivě a dotvářejí atmosféru. Líbí se mi i možnost skrytí HUD prvků z obrazovky k rozšíření herníhu zážitku. Potom vás neruší herní nápovědy a ukazatele a čeká vás i větší výzva. Herní doba může klidně přesáhnout i 100 hodin jak uvádí tvůrci a i takový speedrun zabíra kolem 25 hodin. Kolem třetího Zaklínače by se dalo rozebírat mnoho věcí a to hodně dlouho. Jedno můžu potvrdit a to, že tu máme tu kandidáta na hru roku, která vám nejspíš způsobí nedostatek času na aktivity v reálném životě. Od hraní se vám nebude chtít vstávat a pokud ano tak se budete těšit zpátky k PC :)
Hodnocení: Za mírné bugy a počáteční potíže s optimalizací mírně ztrhávám výsledný verdikt a uděluji. 93%
PS: Zde ještě uvádím právě vydaný seznam vylepšení s updatem verze 1.3.
- Vylepšena stabilita při hraní a v uživatelském rozhraní
- Vylepšen výkon, především v cut-scénách a při hraní
- Opraveno vyskakování trávy a listoví, které mohlo nastat po změně parametru jejich hustoty
- Vylepšen výkon Nvidia HairWorks
- Anizotropie textur byla na ultra nastavení posílena na 16 vzorků.
- V nastavení postprocessingu bylo rozšířeno nastavení vyostřování z Vypnuto/Zapnuto na Vypnuto/Nižší/Vyšší
- Částice krve se nyní správně zobrazí po zabití hráče na vodě
- Opravena chyba, kdy mohl hráč střílet šipky na přátelská NPC
- Vylepšena ovladatelnost herních menu
- Opraven problém s regenerací výdrže při sprintování
- Opraven problém se zamčením kurzoru, který někdy nastal při posouvání mapy
- Obecně se zlepšilo zaměření/zaostření herní mapy (???)
- Vylepšena citlivost vstupu při používání klávesnice
- Opraveny některé chybějící překlady v uživatelském rozhraní
- Opraven problém s výběrem dialogů
- Rostan Muggs je zpět (???)
- Drobná zlepšení zvukových efektů
Pokud vám bude hra málo. Můžete si pořídit i novou knihu s názvem
Zaklínač a jeho svět
Výpravná publikace ze světa legendárního lovce monster – zaklínače Geralta z Rivie. Téměř dvě stě barevných stran plných barevných ilustrací a informací o světě, vražedných nestvůrách a smrtících zbraních, kterými můžete ty obludy skolit.
Playhit recenze
Zaklínač 3 - 93%
93%
Hodnocení redakce
Za mírné bugy a počáteční potíže s optimalizací mírně ztrhávám výsledný verdikt a uděluji 93%.
Napsat komentář