Na celém světě byste pravděpodobně nenašli hráče, který neslyšel o sérii Total War. Nemusíte být zrovna hardcore stratég, aby vás chytlavý mix správy říše a nádherně zpracovaných 3D bitev nedonutil prosedět desítky hodin nad některým z mnoha dílů této slavné série. Od vydání první hry s Total War v názvu uplynulo již dlouhých patnáct let, připomeňme si tedy, jak se jedna z nejslavnějších herních značek vyvíjela.
Stěžejní tituly
Začalo to vydáním Shogun: Total War v roce 2000. Přestože hra ve své době ještě nedosáhla dnešní popularity, vznikla kolem ní silná fanouškovská základna, která se v pozdějších letech už jen rozšiřovala. Výrazně k tomu přispěl Medieval: Total War, který vyšel v roce 2002 a hráče přenesl z japonských reálií do tvrdé doby středověku v Evropě, Africe i na Blízkém východě. Hra sklidila skvělý ohlas a ze značky Total War se pomalu, ale jistě stával pojem. Dva roky po Medievalu pak vyšla jedna z nejlepších strategií všech dob – Rome: Total War. Obrovské možnosti, variabilní hratelnost za rozdílné národy a především famózně zpracované bitvy, které svým vizuálem před jedenácti lety braly dech a neurazí ani dnes, to vše ze třetího dílu udělalo naprostou legendu. Rome byl později rozšířen o datadisky Barbarian Invasion a Alexander, které opět nabídly skvělý zážitek.
Od vydání Medievalu uplynuly pouhé čtyři roky, přesto se tvůrci rozhodli v roce 2006 vydat jeho vylepšený remake, nazvaný Medieval 2. Důvodem k tomuto kroku byly především širší možnosti při práci s 3D, které v době vydání prvního dílu ještě nebyly a tvůrcům bylo líto je na středověké válčení nevyužít. Medieval 2 nenabídl hratelnostně nic moc nového, šlo ale opět o skvělou strategii s parádní grafikou. V roce 2009 vývojáři usoudili, že přišel čas se v historii posunout trochu vpřed a tak vznikl Empire: Total War, zasazený do 18. století. Poprvé v sérii byly k dispozici 3D námořní bitvy, což bylo snad jediné, co jí chybělo k dokonalosti. Empire oprávněně patří k nejlépe hodnoceným dílům v sérii, průměrná známka na Metacritic se vyšplhala na 90 procent. V roce 2010 vyšlo Napoleon: Total War, v mnoha ohledech podobné Empire, avšak s trojicí povedených kampaní za francouzského vojevůdce. O rok později se svého remaku dočkal také první díl série – na trh vlétl Shogun 2. Původně trochu skeptická očekávání byla rozptýlena a hráči, které odrazovala zastaralá grafika původního titulu, si tak mohli v klidu užít bojů o nadvládu nad Japonskem. Přišel rok 2013 a Creative Assembly pokračovali v obnovování zašlé slávy svých starších her – vydán byl Rome II. Opět šlo o skvělou strategii, renomé jí ale pošramotili četné technické problémy, které pily hráčům krev především v úvodních dnech po vydání. Dostáváme se do letošního roku, který ozdobil dosud poslední díl slavné série, Total War: Attila. Hra, která původně vypadala jako obyčejný datadisk pro Rome II, ale ze které se vyklubal výborný strategický zážitek s dynamickou hratelností.
Vedlejší větve
Podobně jako všechny velké série, i Total War bylo za dlouhá léta fungování rozšířeno o několik menších a méně výrazných her. V roce 2012 bylo na iOS ( a později Android a PC) vydáno Total War Battles: Shogun, povedená strategická hříčka, mimo jiné obsahující multiplayer. Další přírůstek podobného ražení, nesoucí název Kingdom, je momentálně ve vývoji. Pracuje se také na Total War: Arena, první hře série, která by měla vyjít v režimu free-to-play. Soustředit se bude především na online bitvy, kterých by se podle některých informací mělo účastnit až 20 hráčů najednou, každý velící přibližně tisícovce vojáků.
Budoucnost
Žádná Total War hra momentálně oficiálně oznámena není, hodně se ale šušká o Total War: Warhammer, o kterém byla zmínka i v oficiální knize o tvorbě série. Spekulace navíc podporuje i video zveřejněné na oslavu patnáctiletého výročí – řev na konci rozhodně nezní jako lidský. Dá se tak očekávat, že o novém dílu již brzy uslyšíme.
Napsat komentář