Herní podzim nám odsýpá rychlým tempem, vydání očekávaných titulů jako Shadow of Mordor či Alien: Isolation máme již za sebou, příchod dalších AAA her oznámených na tento rok se kvapem blíží. Čeká nás ještě CoD: Advanced Warfare, Assassin´s Creed Unity či dvojice očekávaných titulů, která vychází shodně 18. listopadu. Řeč je o Far Cry 4 a Dragon Age: Inquisition. Zatímco u prvního zmíněného titulu jde celkem snadno odhadnout, co nás čeká, v případě nového Dragon Age je situace jiná. Byly časy, kdy se hrám z produkce slavných vývojářů Bioware málokdo opovážil něco vytknout. Tituly jako Baldur´s Gate, Jade Empire, Star Wars: Knight of the Old Republic a další klasiky vybudovaly tomuto studio gloriolou ověnčenou pověst, takže se každá jejich nová hra brala jako budoucí titul roku. Takoví tvůrci přece nemohou udělat něco odfláknutého. V posledních letech se ale situace lehce změnila, takže Inquisition rozhodně nevstupuje na pevnou půdu.
Přes hvězdy k překážkám
První díl Dragon Age, nesoucí podtitul Origins ( do češtiny úchvatně přeloženo jako Prameny), dokázal onu nedotknutelnou pověst studia bezesporu naplnit. Duchovní nástupce série Baldur´s Gate naplnil vysoká očekávání a po celém světě si z recenzí odnášel (někdy až nereálně) vysoké známky. Hra vás nutila v boji taktizovat i efektivně využívat schopností členů družiny, zkrátka hráče přiměla uvažovat – především na vyšších obtížnostech byl takový styl hraní povinností. Když se k tomu přičetl solidní příběh, famózně napsané charaktery vašich družiníků, rozmanitá prostředí i velmi solidní znovuhratelnost, dostali jste jedno z nejlepších RPG za poslední léta. Od Dragon Age II, které vyšlo dva roky po Origins, se tak právem čekal minimálně stejný zážitek. To co přišlo, ale uspokojilo jen málokoho. Že se moc nepovedla grafická stránka a hra celkově ztratila výrazný kus fantasy atmosféry, která čišela z prvního dílu, by samo o sobě nebyl takový problém. Absence taktického módu ale výrazně ublížila soubojovému systému, hlavní hrdina, který byl na rozdíl od svého předchůdce obdařen hlasivkami, působil vyloženě nesympaticky a ani ostatní charaktery šarmem zrovna nesršely (čest výjimkám v podobě Varrica).
Kvůli těmto okolnostem pak nudily i neoriginální questy, příběh působil nevýrazně a korunu všemu dodávalo herní prostředí. Zatímco v Origins jste procestovali velkou část Fereldenu, v pokračování vás tvůrci drželi v ulicích města Kirkwallu, sem tam s nějakým výletem do blízkosti hradeb či podzemí. Samotné město nebylo zpracováno vyloženě špatně, ze zbytku se ale chtělo brečet. Všechny jeskyně či podzemní chodby, do kterých vás questy zavedly, byly na chlup stejné, nudné a šedivé. Při osmé návštěvě téhož prostředí už člověk kontroloval krabici, jestli tam je opravdu logo Bioware či EA. Zkrátka a dobře, Dragon Age II se nepovedlo. Do té doby nenarušená pověst Bioware dostala nečekanou ránu (tvůrci později sami přiznali, že hra mohla být výrazně lepší), a ani další tituly nedopadly podle představ vývojářů. Mass Effect 3 sklidil obrovskou kontroverzi kvůli nejasnému konci, MMORPG The Old Republic relativně rychle přešlo do F2P režimu a ani nově oznámený titul Shadow Realms nevypadá na nic zázračného. Dragon Age: Inquisituon je tak pro tvůrce velkou šancí ukázat, že stále umí dělat skvělé hry.
Nová éra?
A v Bioware, potažmo EA, jsou si toho evidentně dobře vědomi. Reklamní kampaň se s blížícím vydáním roztáčí na plné obrátky a nové trailery vyskakují prakticky ob den. Bezpochyby se můžeme těšit na výrazně lepší grafiku, protože vývojáři poprvé sáhli po silném enginu Frostbite 3. Že nešlo o krok vedle si můžeme ověřit na desítkách záběrů z hraní. Návrat hlásí taktický režim z prvního dílu, což by mělo bojům dodat ve druhém díle tolik postrádanou hloubku. Celkově se hra tváří velkolepěji než její předchůdci. V roli Inkvizitora budou mít hráčova rozhodnutí větší váhu, budou se dobývat pevnosti či projíždět rozsáhlá otevřená prostředí. Navzdory v sérii dosud nevídaně otevřenému světu slibují tvůrci rozvětvený a hutný příběh. Zda to všechno bude držet pohromadě, toť otázka. Zatím to však vypadá, že v podobě Inquisition se do série alespoň částečně vrací duch skvělého prvního dílu. Nové Dragon Age je pravděpodobně nejambicióznějším RPG tohoto roku, a vzhledem k odložení Zaklínače 3 by mohlo útočit i na titul pro krále tohoto žánru v roce 2014. Zda se Bioware povedlo všechny staré i nové prvky spojit do fungujícího celku zjistíme již 18. listopadu.
Moc nesouhlasím s těmi nudnými questy, neříkám, že by se z nich člověk vyloženě posadil na zadek, ale oproti DAO mi ve dvojce přišli zábavnější. Rovněž odlišnější grafický, resp. designový styl mi sedl víc. Zatímco v Pramenech jsem se nikdy pořádně neztotožnil se svým hrdinou či hrdinkou, a proto jsem titul opakovaně hrál od začátku, zatímco ve dvojce jsem si svého sarkastického mága celkem užíval (i samotný příběh mě zaujal víc). V DAO byl problém ze souboji v tom, že parťáci často neposlouchali pokyny, takže připravovaná strategie přicházela několikrát vniveč, dalším kamenem úrazu byla četnost bitek a jejich šablonovitost – co otevření dveří, to vyběhnutí nepřátel. Neříkám, že ve dvojce šlo o dokonalou záležitost, ale rozhodně nebyly po čase tak úmorně nudné. S čím však souhlasím, je trapná recyklace lokací a v podstatě s tím spojené ostudné nevyužití samotného města – když už nám tam dají jen ono a přilehlé okolí, mělo by být pořádně propracované a rozlehlé – nikoliv ho jen rozkouskovat na několik chudších lokací. Na třetí díl se celkem těším – inkvizitorovi porady a s nimi spojené strategické volby působí zajímavě. Jen by tvůrci měli ubrat, co se týče nasvícení a přebarvenosti – pro oči nic příjemného.
Díky za reakci. Je pravda, že v DAO nebyly nijak zvlášť překvapující questy, nicméně místy náročná obtížnost z nich dokázala udělat solidní zážitek. Ve druhém díle bylo naopak hned několik originálních a zábavných questů, většina byla ale podle stejné šablony a v kombinaci s nižší obtížností, kterou se DA II vyznačovalo bez ohledu na nastavení, působily nemastně a neslaně. Grafický styl a charisma hlavního hrdiny jsou samozřejmě vcelku subjektivně vnímané prvky, takže chápu, že jste s tím neměl problém. DAO rozhodně nebylo bezchybné, UI opravdu někdy haprovala, souboje ale byly podle mě mnohem zábavnější a náročnější, než ve druhém díle. Každopádně věřím , že se nové Dragon Age povede ke spokojenosti všech. :)
Oprava – v jedné větě mám 2x zatímco, má tam být jen jednou. :D