Menu

Wasteland 2 – Fallout se vrací?

wl2-1920x1200

Fanoušci dobrých RPG znovu ukázali hernímu průmyslu, že jsou ochotni investovat do kvalitních titulů, které občas Kickstarter přinese. Hodně zajímavým počinem je určitě Wasteland 2. Původní Wasteland byl prakticky inspirací pro oblíbenou sérii Fallout, dalším výrazným pozitivem určitě bylo to, že hra byla uveřejněna v kategorii nejlepších her všech dob. Proč byla tak průlomová? Konečně se naskytla možnost volby spolu s jejími následky. Po tom většina ,,pařanů,, tolik toužila. Možná i proto se autoři rozhodli, že nenechají svůj výtvor spát a rozhodli se jej oživit v přímém pokračování. A jak se jim povedlo? To uvidíte již o pár řádků dál.

Staré dobré RPG

Znovu se nacházíme na post-apokalyptickém světě plném nástrah a smrti. Skupina mladých rangerů se vydává do pustiny, aby se osamostatnila a získala nové zkušenosti v tomto tvrdém prostředí. Prvním z jejich úkolů bude nalezení rádiové věže, která vás povede za tajemným signálem. U vysílače najdete však víc než jen záhadné vysílání. Díky tomu, že dáte stanici do pořádku přijmete signály, které volají o pomoc. Jako správní hraničáři nemůžete odmítnout a tak se vydáváte na další cestu. Ta vás zavede do osad, které jsou zaměřeny na výrobu jídla a vody pro pustinu. Každé z těchto měst potřebuje vaší pomoc. A vaše skupina je tu od toho, aby podala ruku všem potřebným.

Tento typ RPG si zakládá na tom, že dává hráči do rukou mnoho možností jak se rozhodnout. Je to jeho silná stránka hlavně v momentu, kdy si k vaší partě utvoříte určité pouto. Když se tak stane, bude pro vás náročné přijít o člena svého teamu. Rozhovory zde tvoří základní kámen hry. Můžete se s nimi vypořádat třemi způsoby. Buď si vaše postava může hrát na drsňáka, vlezprdelku či chytráka. Každá z těchto cest vám otevírá nové možnosti jak problémy a rozhodnutí vyřešit.

 WL2 2014-07-23 23-51-50-19

Opravář toustovačů

I takový perk nabízí Wasteland 2. Hra jednoduše dává při tvorbě charakteru velký prostor. První tabulkou, kterou je potřeba nastavit, jsou vaše základní statistky. Nabídnuto je vám přesně sedm parametrů, které ovlivňují vaší postavu. A v čem přesně? Udávají počet životů. Šanci na zásah či počet bodů, které při novém levelu dostanete. Po rozdělení přecházíte k dovednostem, těch je celkem hodně, dohromady asi 37, což není zrovna málo. Skilly jsou rozloženy na tři sloupce a to zbraně, vědomosti a obecné. Investice bodů je skutečně náročná, takže se máte na co těšit.

Souboje zde probíhají na vlnách všech tahových RPG. Každá postava má k použití určitý počet akčních bodů, které je potřeba využít a nebojte, vždy je využijete. Většinou pracujete s teamem, který je plně ozbrojen puškami, ty je potřeba nabíjet, takže je nutné si dávat pozor na to, kolik má váš kolega munice, aby se náhodou nestalo, že budete muset drahocenné body investovat do přebíjení.

WL2 2014-07-23 22-53-16-38

Jak je na tom inventář? Znovu se setkáváme s tím, že vás team nese reálnou váhu, takže se zde skutečně nesetkáte s tím, že by jeden z členů nesl stovky předmětů, které by prakticky ani nepotřeboval. Je potřeba mít v batohu čisto jako v pokojíčku a hlavně nebrat všechno harampádí, jenž se vám při toulkách dostane pod ruku. Zbraně jsou rozděleny na pušky, brokovnice, pistole, kulomety, nože a proti tankové rakety. Jejich statistky uvádějí kolik má každý kousek nábojů, poškození, šance na zásah a dostřelu. Je snad logické, že s odstřelovací puškou se bude hůř střílet na menší vzdálenost. S brokovnicí naopak netrefíte tak efektivně vzdálené cíle.

WL2 2014-07-28 10-32-34-08

Tady Orel

Wasteland nabízí oproti ostatním RPG jeden detail, kterým se od ostatních her liší. Je to rádio, kterým k vám budou promlouvat všichni obyvatelé pustiny. Občas je to váš nadřízený, který vás posílá na pomoc lidem v nouzi, jindy vás naopak nepřátelé vlákají do pasti. Nikdy jednoduše nevíte, kam vás vaše vysílačka zavede. Je jen na vás jestli jim půjdete na pomoc, anebo zůstanete lhostejní vůči jejich utrpení a strádání. Když budete moc dlouho otálet, může se stát, že na druhém konci najdete již jen tlející mrtvoly.

Tento aspekt dává vašim rozhodnutím daleko větší váhu. Často kroky, které uděláte, rozhodnou o životech jiných. Jsou to sice náročné volby, ale ukazují nám, že autoři dokáží herní potenciál využít do posledního detailu. Vždy je potřeba dávat si pozor na zásobu vody, bez ní totiž zemřete velmi rychle. Popravdě vám nebudu nic nalhávat, v poušti vás čeká řada nepříjemných situací. Pro příklad bych uvedl vysokou radiaci či bandity, kteří si dělají chutě na vaše vybavení. Přežije tu jen ten nejsilnější.

Třeba situace, kdy jste po příchodu oslovení neznámou ženou, která po vás chce, aby jste zachránili jejího přítele, jenž se topí a neumí plavat. Čím déle budete otálet, tím je menší šance, že to tonoucí se chlapec přežije. Druhým aspektem, který rozhodne o jeho přežití, je i to, který z totemů si vyberete, při špatné volbě mladík zemře, i kdyby jste tam přišli včas. Co tedy ve hře rozhoduje? Rychlost a hlavně jistá ruka při volbě.

WL2 2014-07-24 00-13-33-98

Občas trošku stereotyp

I tak na mě někdy působil Wasteland. Později když je vaše parta silnější, vás přepadení skupinkou banditů již neznepokojují, možná právě naopak vás nudí. Je sice fajn získat náboje zadarmo, ale frekventovanost lupičů naprosto vylučuje myšlenku neobydlené pustiny. Možností, jak nepřátele likvidovat, také není zrovna mnoho, takže tento aspekt nudu možná ještě prohlubuje. Snad se časem hra s tímto problémem vypořádá. Když se tak stane, bude tento titul mít šanci při boji o RPG roku.

WL2 2014-07-23 22-44-01-81

Pustina čeká

Co tedy říct na závěr? Hra je znovu tím titulem, který si přejí hráči starších HC RPG. Máte zde však spoustu inovací a kroků kupředu. Klasika se jednoduše nezapře. Příběh, obtížná rozhodnutí a náročné tahové souboje jsou to, co někteří z nás chtějí.  Wasteland 2 jednoduše zatím ukázal, že si tři miliony dolarů z kampaně na Kickstarteru zasloužil. Všem přeji, aby se jim líbil minimálně stejně jako mě. Časem uvidíme, jestli autoři naplní všechny své sliby.

 WL2 2014-07-23 22-47-10-18

Jeden komentář

  1. Filip Navrátil napsal:

    Fallouty mne velmi bavily, proto jsem se rozhodnul vyzkoušet Wasteland 2. No řeknu to takhle: Fallouty, to byla neskutečná zábava, od začátku až do konce. Wasteland 2, to jsou neustálé záseky, a zákysy prakticky od začátku hry, a opravdu nemůžu najít důvod proč si tuto hru koupit.

Playhit TV

Česká databáze her

Reklama