Nezávislé studio Larian přišlo na Kickstarter se snem a touhou dělat kvalitní hry, které zaujmou široké publikum. Zatím to vypadá, že se jim sen splní do puntíku. Jejich titul naprosto ovládl širokou herní veřejnost a pomalu, ale jistě to vypadá, že z něj bude možná i RPG roku. Jak působí na mě? Vidím to stejně pozitivně jako ostatní, nebo mi hra jednoduše nesedla?
Cyseal
Vítejte v Rivellon, kde spolu svobodné národy bojují proti hordám skřetů a nemrtvých. Pomalu, ale jistě orkové začínají vyhrávat díky své temné magii, kterou si většina obyvatel tohoto světa nedokáže ani představit. Na scéně se objevují dva hrdinové. Odsouzený válečník a mystická hrdinka přivedená k životu. Dokáží se vypořádat se svou minulostí a společně bojovat proti hordám nepřátel? První zastávkou na jejich cestě bude Cyseal.
Do tohoto krásného města se dostanete hned po té, co si projdete jednoduchý tutorial, v kterém vám hra představí všechny své aspekty a možnosti. Metropole trpí řadou závažných problémů. Ze země na ně útočí nemrtvý a z moře orkové. Hned po vstupu vás uvítá hořící bárka, která potřebuje uhasit. To, jak se s tímto začátečním problémem vypořádáte, je jen na vás. Celkově se vám Cyseal bude líbit. V určitém směru mi připomnělo Neverwinter a popravdě ani nevím proč. Možná to bude jeho strukturou. Jak to vypadá za hradbami? Stejně fantasticky jako uvnitř. Autoři totiž dokázali vytvořit open-world s naprosto jedinečnou atmosférou, která je doplněna výborným hudebním doprovodem, což je můžeme jen chválit.
Zajímavou zastávkou v tomto městě je pohřebiště. Kdo by řekl, že hřbitov je jen místem smutku, bude v Divinity zajímavě překvapen. Náhrobky i obyvatelé tohoto místa vám na tváři jednoduše nemohou nevykouzlit úsměv. Titul si pohrává se zdravou dávkou ironie, která nikomu nemůže uškodit.
Retro vývoj
Většina RPG nabízí jen jednoho hlavního hrdinu, na kterém je příběh jednoduše postavený. Divinity k tomu přistupuje trošku z úhlu. Hned od začátku nám nabízí dva hlavní protagonisty. Ty si na začátku vytvoříte k obrazu svému. Postupem času je vaše rozhovory, rozhodnutí a skutky obohatí o nové zkušenosti a vlastnosti. Vaše charaktery mají jednoduše na výběr, jestli vztah mezi nimi bude přátelský či naopak z nich budou nesmiřitelní rivalové. Volby a rozhodnutí budou prakticky jen na vás. Krom hlavních postav postupem času potkáte dva další členy party, kteří vám usnadní vaše toulky divočinou, takže se nemusíte bát, že by naše dvojice začala trpět ponorkovým syndromem.
Rozvoj vašich postav vám připomene stará RPG, kde jste si s postavou museli skutečně vyhrát. Začátek je celkem jednoduchý. Určíte si pro oba charaktery jedno z jedenácti povolání . Čím dál ale ve hře jste, tím více možností a voleb pro vás nastává. Špatná investice zkušeností občas může pokazit výborně vybalancovanou postavu. Chcete raději silné charaktery, ale naprosto osamocené, zvolte jim perk Lone Wolf. Je to jeden z mnoha příkladů. Ve hře je vlastností, kouzel a perků skutečně nepřeberné množství. Nerad bych tím pádem něco prozradil, a proto vás nechám, ať si chvíle, kdy je budete odhalovat pořádně užijete.
Rozhodnutí je čistě na vás
První kroky městem vás přivedou k vraždě místního úředníka. Je potřeba jí vyřešit. A v tu chvíli přichází ten fantastický moment, kdy je to jak zločin vyšetříte čistě jen na vás. Nikdo zde není nedotknutelný. Chystáte se postupovat podle pravidel anebo jednoduše viníkům vykradete dům při honbě za důkazy a tím pádem zjistíte jejich skutečnou roli v tomto temném skutku?
Vaše rozhodnutí a rozhovory ovládají oba vaše charaktery stejnou mírou. Když hrajete hru jen sami za sebe, tak je celkem jednoduché docílit určité volby, ale při hraní v kooperaci je to hned o něco náročnější. Partner totiž v určitý moment může mít trošku jiný názor než vy a v tu chvíli nastává mela. Když mají oba charaktery opačná rozhodnutí, tak nakonec o vítězi rozhodne oblíbená hra Kámen, nůžky, papír. Po určitém počtu odehraných her se nakonec ukáže, kdo měl skutečně pravdu.
Jelikož hra občas nabízí skutečně náročná rozhodnutí je to celkem jednoduchý způsob, jak se zbavit například zodpovědnosti nad tím, kdo zemře a kdo bude žít. Prostě to necháte na osudu. A ten rozhodne. Zajímavý moment je, když potkáte dva strážce hádající se kvůli životu orkské ženy, do které je jeden z nich zamilovaný. Jak myslíte, že jejich příběh asi dopadne?
Občas mi ale přijde, že jsem dostal až příliš moc svobody a v městských uličkách jsem se jednoduše zamotal. Možná je to tím, že poslední dobou jsem pod ruku dostával RPG, která mě prakticky vedla za ručičku a ztratit se v nich bylo skutečně náročné. Je nám zde sice nabídnuta volnost, ale při špatné volbě nás osud dost zásadně a hlavně krutě potrestá.
Voda a blesk
Hodně se mi líbí, že hra pracuje s reálnými prvky. Věci jdou jednoduše skládat na sebe, voda hasí oheň a po zacpání děr s jedem přestanou do vzduchu pronikat otrávené výpary. Díky tomuto aspektu nabízí tento titul spoustu zajímavých a hlavně zábavných možností. Jak nejlépe pomoci dělníkům uhasit hořící loď? Jednoduše použijete svitek deště a zachráníte tak jejich živobytí. Nejhorší co však můžete se svou partou udělat je to, že při čvachtání ve vodě použijete vzdušná kouzla. Sice to zprvu vypadá jako genialní nápad, ale po chvíli, když je celá vaše parta mrtvá, už nikdy stejnou hloupost neuděláte.
Jako každé správné RPG je i Divinity naplněn řadou hádanek a hlavolamů. Ty jsou většinou založeny na hledání možností. A že jich nikdy není málo. Občas se jedná jen o posunutí předmětů jindy zas o složitější mechanizmus, nad kterým budete uvažovat déle než pět minut. Pro příklad bych uvedl ty, které vám dají méně práce. V jeskyním systému jsou masivní kamenné dveře, aby jste se dostali dál je potřeba je otevřít. Spínač jenž dveře otevírá, reaguje na váhu vašeho těla. Co tedy uděláte? Jednoduše nanosíte džbány, naskládáte je na sebe a vida, dveře se pomalu otevírají.
Umění boje
Soubojový systém je tu řešen naprosto na jedničku. Je sice tahový, ale využívá snad všechny pozitivní prvky hry, které titul nabízí. Občas vaše malá bitva vypadá jako šachová partie, každý tah může znamenat protivníkův konec. Jindy naopak jedna malá chyba zničí celé vaše snažení a ve výsledku na vás čeká smrt. Proto je důležité v této hře často ukládat pozice a nic neponechat náhodně. Jinak budete skutečně krvácet.
Každá z postav má na začátku combatu daný počet akčních bodů. Tím pádem prakticky vymizela jakákoliv potřeba many. Každá z akcí, které provedete vyžaduje určitý počet AP. Po provedení všech úkonů všech postav začíná další kolo, kde se pointy opět obnoví. Když v jednom tahu neuděláte, tak se jejich počet zvyší, tím pádem budete mít možnost provádět daleko náročnější kouzla či údery.
Zajímavé je, že celkově vaše souboje pracují jak s vámi, tak okolním prostředím a povětrnostními vlivy. Bouře při, které vaše a okolní postavy jednoduše promoknou. Díky tomu na ně pak působí elektřina s daleko větším účinkem. Díky vodě také můžete ze svého soka vytvořit ledovou sochu.Zajímavý moment je, když se člen party dostane do těsné blízkosti nepřítele a použité kouzlo se na něj částečně odrazí, takže nevyřadíte na pár kol jen vašeho protivníka, ale i svého parťáka. Časem si na to začnete dávat pozor, ale ze začátku to některé možná překvapí. Pro mě to byla rozhodně příjemná novinka.
Příběh s dobrým koncem
Popravdě již v první moment, kdy jsem do hry vstoupil, jsem byl naprosto uchvácen. Divinity: Original Sin mě jednoduše vtáhla do svého fascinujícího světa, z kterého jsem i přes nový kabát pocítil nádech nostalgie starších titulů, jenž mě zaujali natolik, že jsem u nich strávil desítky hodin. Povedený soubojový systém spolu s realistickým prostředím, fantastickou atmosférou a úžasným hudebním doprovodem mé nadšení ještě podpořili. K dokonalosti schází snad jen česká lokalizace, ale to snad časem komunita doladí. Tento titul nám ukazuje, že indie studia dokáží dělat fantastické tituly a dokonce s nimi oslovit i širší komunitu hráčů.
Napsat komentář